vrijdag 29 oktober 2010

Vredespelgrimage!

1. Duurzaam toerisme in Israël en de Palestijnse gebieden
Broederlijk Delen en Pax Christi organiseren van 4 tot 11 november een vredespelgrimage in Israël en de Palestijnse gebieden. Op het programma staan bezoeken aan Bijbelse plaatsen zoals Nazareth, Bethlehem en Jeruzalem. Tegelijk zoemen we in op de politieke realiteit: met onder andere de Muur en de nederzettingen. De vredespelgrims brengen dagelijks verslag uit op de website van Broederlijk Delen. Met deze Bijbels-politieke reis willen we ook duurzaam toerisme in de regio promoten. Veel toeristen bezoeken de trekpleisters in de Palestijnse gebieden, maar gaan voorbij aan de bezetting. Hoewel toerisme begrip tussen culturen kan bevorderen, gebeurt dit hier niet. Wel integendeel, Israël probeert het monopolie over het toenemende toerisme te krijgen en gebruikt het toerisme ook in zijn voordeel. Tijdens een felomstreden OESO-conferentie over toerisme in Jeruzalem, bleek opnieuw hoe problematisch Israëls annexatie van Oost-Jeruzalem is, en hoe het de internationale gemeenschap wil meetrekken in zijn beleid.

Duurzaam toerisme in Israël en de Palestijnse gebieden
Israëlisch toerismebureau misleidt consument
They did it again, Pulling the Wool over the Western Eyes
Can the OECD stand up to Israel?
Settlement bus company hired to shuttle OECD Jerusalem participants
________________________________________
2. Vredesgesprekken versus de realiteit op het terrein
Voor het eerst sinds 2008 zaten Israëlische en Palestijnse onderhandelaars eind augustus samen. De gesprekken konden Israëls schendingen van het internationaal recht echter niet stoppen. Israël toonde zich niet bereid het moratorium op de bouw van nederzettingen te verlengen, tenzij de Palestijnen Israël als Joodse staat zouden erkennen. Hiermee zouden de Palestijnen onder andere afstand doen van het recht op terugkeer van de vluchtelingen. De Palestijnen beschouwden dit voorstel als onaanvaardbaar. Begin oktober startte de bouw van nieuwe illegale woningen op de Westoever. Tijdens de gesprekken kwam de situatie in Gaza niet aan bod. De verlichting van de blokkade begin juli, bracht echter nauwelijks verbetering op het terrein. Er zijn meer consumentengoederen, maar export en het vrij verkeer van personen is nog niet mogelijk. De Israëlische overheid gaf eind oktober documenten vrij waaruit bleek dat ze een beleid voerde van systematische vermindering van basisgoederen, zoals brandstof. Ook gebruikte ze een rekenkundige formule om de ‘ademruimte’ van de bevolking te meten.

Feiten op het terrein in Israël en de Palestijnse gebieden
What Netanyahu means when he says ‘two states’
How good news became bad for Gaza
Israel releases papers detailing formula of the Gaza blockade
________________________________________
3. Partner in de kijker: de circusschool
De Palestijnse Circusschool startte een drietal jaar geleden als een kleinschalig initiatief met een grote ambitie: een circustraditie in de Palestijnse gebieden uitbouwen en kinderen leren proeven van de kunst van het circus. De Circusschool verovert nu de Westoever. Zo deed het mobiele circus afgelopen zomer voorstellingen voor 3500 personen en krijgt de school ook internationaal meer en meer succes.

De Palestijnen moeten opstijgen
Circus achter de Muur
________________________________________
4. Voer actie voor Gaza
Onze partnerorganisatie Gisha ontwikkelden het computerspel ‘Safe Passage’. Zo kan je je verplaatsen in de situatie van iemand die vanuit Gaza naar de Westoever wil reizen. Je ziet op welke obstakels die persoon botst. Het spel geeft je ook een kans om het gebrek aan bewegingsvrijheid van iemand als Fatima Sharif aan te kaarten. Net als duizenden andere studenten uit Gaza krijgt zij geen toelating van Israël om naar de universiteit van Bir Zeit te gaan om een Master in mensenrechten en democratie te behalen. Je kan het spel rondsturen naar je kennissen of een brief schrijven naar beleidsmakers.

Speel ‘Safe Passage’ van Gisha
Schrijf een brief naar Hoge Vertegenwoordiger Ashton of naar minister Vanackere

donderdag 28 oktober 2010

http://www.shovrimshtika.org/video_e.asp

http://www.shovrimshtika.org/video_e.asp deze link knippen en plakken in uw browser aub.

http://www.shovrimshtika.org/index_e.asp

News


Breaking the Silence nominated for Sakharov Prize
Breaking the Silence was nominated by the Group of the Greens/European Free Alliance (Greens/EFA) and the Confederal Group of the European United Left - Nordic Green Left (GUE7NGL) for the prestigious Sakharov Prize for freedom of thought. [...]

Testimonies


Remaining polite
October - December 2003

Did you ever destroy things, or were you polite?
Witness 1: I don't know, polite, at Zbeide's when we arrived in Jenin, we didn't have dogs. It was an assignment with T., we enter, the ...

Video


Hotel Intercontinental: Beit-Lehem
About the time spent in Hotel Intercontinental in Beit-Lehem

Articles


Exceptional Cases?
It would be better if Israeli society would to open its eyes and face up to what is happening

Press


They Were After the Children
IDF veterans talk about their tough military service in the occupied territories and now: waiting for Palestinian children to climb on an armored personnel carrier with the intention to kill them and threatening children during a search for weapons.

maandag 25 oktober 2010

Recht op terugkeer Palestijnse fabel?

24 oktober 2010


Een van de belangrijkste redenen dat de Palestijnse Autoriteit Israël niet als Joodse staat wil erkennen, is dat men dan eigenlijk ook erkent dat de Palestijnse vluchtelingen niet naar Israël kunnen terugkeren. Men erkent dus dat dit zogenaamde 'recht op terugkeer' niet samengaat met de idee van twee staten voor twee volken, ofwel een werkelijke tweestatenoplossing. In het verleden hebben PLO leiders ook letterlijk gezegd dat ze met dit 'recht op terugkeer' Israël van binnenuit willen verslaan.
Fatah stelde eind jaren '90 op haar website:

To us, the refugees issue is the winning card which means the end of the Israeli state.

Dat was ook altijd het idee van de Arabische Liga, die de vluchtelingen al ruim 60 jaar grotendeels in ghetto's laten leven, als vreemdelingen zonder thuis.


Sir Alexander Galloway, in 1952 UNRWA hoofd in Jordanië verklaarde destijds:

It is perfectly clear than the Arab nations do not want to solve the Arab refugee problem. They want to keep it as an open sore, as an affront against the United Nations, and as a weapon against Israel. Arab leaders don't give a damn whether the refugees live or die.

Het is opvallend dat bijna geen enkele van de zogenaamde sympathisanten van de Palestijnen de behandeling van de vluchtelingen in de Arabische wereld bekritiseert. Men vindt het volkomen logisch dat als een vluchteling vijf jaar in Nederland woont en zijn kinderen hier op de basisschool zitten diegene niet meer teruggestuurd mag worden tegen zijn zin en in Nederland een permanente verblijfsvergunning met alle bijbehorende rechten moet krijgen, maar dat Palestijnen zulke rechten na 60 jaar nog niet krijgen omdat dat zogenaamd hun Palestijnse identiteit zou aantasten, daarmee heeft men geen probleem, want Israël heeft het probleem veroorzaakt. Dat is alsof je een onheuse bejegening van vluchtelingen hier niet erg vindt want het was de regering van Soedan/Congo/Somalië (of een van de gewapende groeperingen aldaar) die het probleem veroorzaakte, niet wij. Veel apologeten van de Palestijnen zijn geen echte sympathisanten van de Palestijnen, omdat men het alleen erg schijnt te vinden wanneer Joden de Palestijnen iets aandoen. Men is het met de UNRWA en vluchtelingenorganisaties eens dat het probleem bij Israël ligt dat de nakomelingen van de vluchtelingen maar niet binnen wil laten, en dat ze dus maar in kampen moeten blijven zitten totdat Israël ertoe gedwongen kan worden dat wel te doen, hoe lang dat ook gaat duren. Dat dit niet alleen een oplossing ernstig bemoeilijkt, maar ook veel leed betekent voor miljoenen vluchtelingen, neemt men op de koop toe. Daar heb je immers principes voor.

Israël heeft, vooral in de jaren '70, een paar keer geprobeerd om de vluchtelingen in het door haar gecontroleerde gebied uit de kampen te krijgen en permanente huisvesting te bieden, maar dit werd altijd direct veroordeeld door de VN, UNRWA en natuurlijk de PLO. Zo stelde de VN naar aanleiding van zo'n poging in een resolutie:

1. Calls once more upon Israel to desist from removal and resettlement of Palestinian refugees in the Gaza Strip and from destruction of their shelters;

2. Requests the Secretary-General, after consulting with the Commissioner-General of the United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East, to report to the General Assembly by the opening of the thirty-fifth session on Israel's compliance with paragraph 1 above.
( UN A/RES/34/52(A-F) 23 November 1979 )


Tot slot nog wat over waarom er helemaal geen recht op terugkeer bestaat en VN resolutie 194 daar niet toe oproept, en het géén onderdeel is van het internationale recht.
Resolutie 194 werd aangenomen in september 1948, kort nadat graaf Folke Bernadotte, die namens de VN probeerde een oplossing voor het conflict te vinden, door Joodse extremisten was vermoord. Bernadotte had in de zomer al voorstellen gedaan om een deel van Israël alsnog aan de Arabieren te geven, en zou binnenkort nieuwe plannen voorleggen namens de VN. De resolutie ging niet in de eerste plaats over de vluchtelingen, maar stelde verschillende zaken aan de orde. Hij werd aangenomen door de algemene vergadering en is daarom niet bindend. Omdat hij erkenning van Israël impliceerde, werd hij door alle Arabische staten verworpen. Pas in sectie 11 werd over de vluchtelingen gesproken:

Resolves that the refugees wishing to return to their homes and live at peace with their neighbours should be permitted to do so at the earliest practicable date, and that compensation should be paid for the property of those choosing not to return and for loss of or damage to property which, under principles of international law or in equity, should be made good by the Governments or authorities responsible;

Wat opvalt is dat men hier niet van "Palestijnse" vluchtelingen spreekt, dat niet van een recht wordt gesproken en dat expliciet wordt gesteld dat ze in vrede moeten willen leven met hun buren. Dat is geen toeval. Hoewel de resolutie waarschijnlijk is beïnvloed door woede over de moord op Bernadotte, heeft men de voorstellen die hij wilde doen niet overgenomen. Hij had voorgesteld:

“the right of the Arab refugees to return to their homes in Jewish-controlled territory at the earliest possible date... and their repatriation, resettlement and economic and social rehabilitation, and payment of adequate compensation for the property of those choosing not to return..."
(Progress Report of the United Nations Mediator on Palestine, UN Doc. A/648 16 September, 1948)

Het lijkt dus duidelijk dat in resolutie 194 geen 'recht op terugkeer' wordt erkend, anders had men de tekst van Bernadotte niet aangepast. Resolutie 194 werd tot 1988 door de Arabische staten en de Palestijnen afgewezen, omdat men Israël niet erkende. In 1988 zei Arafat in een speech dat hij resolutie 242 en 194 accepteerde, wat algemeen werd aangenomen als erkenning van Israël, hoewel hij dat zelf ook weer vaak ontkende.

Ook andere internationale verdragen erkennen geen recht op terugkeer. Ami Isseroff schrijft hierover:

Advocates of the Palestinian cause claim support from international laws and conventions applicable to refugees in general. However, examination of refugee conventions shows that precisely the opposite is true. For example, the Convention relating to the Status of Refugees of 1951, states:

"This Convention shall not apply to persons who are at present receiving from organs or agencies of the United Nations other than the United Nations High Commissioner for Refugees protection or assistance."

That excludes Palestinian refugees who are receiving aid separately from the UNRWA. The same convention states:

"E. This Convention shall not apply to a person who is recognized by the competent authorities of the country in which he has taken residence as having the rights and obligations which are attached to the possession of the nationality of that country."

Palestinian refugees in Jordan have obtained Jordanian nationality. About 1.5 million such "refugees" are included in official UN tallies of Palestinian refugees. Numerous Palestinians living in the United States have obtained United States citizenship, but claim "right of return." None of them would be eligible for refugee status under ordinary international law.

Israel has allowed more than 50,000 refugees to return to Israel under a family reunification program. Arabs who lost property in Israel are eligible to file for compensation from Israel's Custodian of Absentee Property. As of the end of 1993, a total of 14,692 claims had been filed. Claims were settled for more than 200,000 dunams of land, more than 10,000,000 NIS (New Israeli Shekels) had been paid in compensation, and more than 54,000 dunams of replacement land had been given in compensation. No compensation has ever been paid to any of the more than 600,000 Jewish refugees from Arab countries, who were forced to leave and abandon their property.


Niet alleen is het zogenaamde 'recht op terugkeer' niet verankerd in internationaal recht, het gaat in tegen het Joodse recht op zelfbeschikking, een recht dat wel is verankerd in het internationale recht. Dit recht wordt tot op vandaag ontkend door de 'gematigde' Palestijnse Autoriteit en de PLO, die ontkennen dat de Joden een volk zijn en hun binding met het land Israël/Palestina ontkennen. Het is dus niet Israël dat het internationale recht schendt door de vluchtelingen niet toe te laten, maar de PA door dit te blijven eisen en daarmee welbewust probeert een einde te maken aan de Joodse zelfbeschikking.

Ratna Pelle


NB: nadat ik dit en het vorige artikel had geschreven, zag ik vandaag (zaterdag) twee artikelen op de Jerusalem Post en Hudson New York over de vluchtelingenkwestie. Khaled Abu Toameh betoogt net als ik dat de wens tot terugkeer de vrede in de weg staat en dat de Palestijnen daarom duidelijk gemaakt moet worden dat die eis niet reëel is. Hij pleit voor het instellen van een internationaal fonds en meent dat zowel de Arabische staten als Westerse landen bereid moeten zijn vluchtelingen op te nemen. Uiteraard moeten zij die dat willen zich in de te vormen Palestijnse staat kunnen vestigen. Hij schrijft:

The issue of the Palestinian refugees can be solved only when a courageous Arab or Palestinian leader confronts them with the truth. As long as the refugees are being fed with false hopes, there can be no solution.

Helaas wordt dit probleem geheel overschaduwd door alle eenzijdige aandacht voor de nederzettingen. De Jerusalem post citeert Andrew Whitley, die binnenkort zal vertrekken als directeur van de UNRWA vertegenwoordiging in New York. Hij meent eveneens dat de Palestijnen ermee moeten worden geconfronteerd dat maar een klein deel van de vluchtelingen zal kunnen terugkeren naar Israël en dat er een discussie moet komen onder Palestijnen over de toekomst van de vluchtelingen:

"We recognize, as I think most do, although it’s not a position that we publicly articulate, that the right of return is unlikely to be exercised to the territory of Israel to any significant or meaningful extent," he said. "It’s not a politically palatable issue, it's not one that UNRWA publicly advocates, but nevertheless it's a known contour to the issue."

Het is uitzonderlijk dat iemand die bij de UNRWA betrokken is zich in dergelijke bewoordingen uitlaat. Waarschijnlijk kan hij wat vrijer praten nu toch al vast staat dat hij binnenkort vertrekt. Ik heb er nog niks over in de Nederlandse pers gevonden, daarvoor is zo'n man natuurlijk niet belangrijk genoeg, en Abu Toameh wordt ook hardnekkig genegeerd door de media. Een Palestijn die pro-Israël is, is duidelijk een stuk minder interessant dan een Jood die anti-Israël is.

De informatie in dit artikel komt gedeeltelijk uit: Right of Return of Palestinian Refugees.

Zie ook: BACKGROUNDER: The Palestinian Claim to a “Right of Return”

En: Palestijnse en Joodse vluchtelingen in het Midden-Oosten
Israël, de Palestijnen en de Verenigde Naties

Recente ontwikkelingen (2009-2010)



In januari 2009 trad in de Verenigde Staten de nieuwe Amerikaanse president Barack Obama aan, die een meer actieve opstelling in het conflict beloofde dan zijn voorganger Bush. De regering Obama probeerde de vredesbesprekingen weer op gang te brengen door enerzijds Israël te dwingen tot een volledige bouwstop in de nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever en in Oost-Jeruzalem, en anderzijds de Arabische landen te bewegen om enkele concessies aan Israël te doen door de Arabische boycot te verzachten en enige betrekkingen met de Joodse staat aan te knopen. Dat laatste lukte vrijwel niet, waarna hij van Israël genoegen nam met een gedeeltelijke bouwstop. PA president Abbas had zijn eis echter overgenomen, en weigerde aan de onderhandelingstafel terug te keren totdat Israël een volledige bouwstop afkondigde, naast andere voorwaarden. De bouwstop werd door Netanyahu in november 2009 afgekondigd voor alle nederzettingen buiten Jeruzalem, voor zover nog geen funderingen waren gelegd, maar Abbas bleef weigeren met Israël te onderhandelen, en stemde pas in het voorjaar van 2010 onder grote Amerikaanse druk in met indirecte onderhandelingen. In september 2010 begonnen dan eindelijk directe vredesonderhandelingen, die door het aflopen van de bouwstop en Abbas' dreiging eruit te stappen als die niet wordt verlengd, direct al onder druk kwamen te staan.

Eind mei 2009 organiseerden verschillende organisaties een vloot om de blokkade van de Gazastrook te doorbreken. Van de zes boten hadden er drie humanitaire hulp aan boord; op de andere boten zaten alleen activisten. Op de grootste boot zaten ca. 50 leden van een radicaal islamitische Turkse organisatie, de IHH, bewapend met onder andere messen. Israël verzocht het flottielje om te keren of aan te meren in de haven van Ashdod, waar de goederen na inspectie alsnog naar de Gazastrook zouden worden gestuurd. Nadat dit werd geweigerd enterde Israël de boten en bracht ze naar Ashdod. Op de Turkse boot vielen daarbij bij hevige gevechten acht doden onder de IHH activisten. Dit riep een storm van internationaal protest op, en Israël stemde uiteindelijk in met een internationaal onderzoek naast twee eigen onderzoeken naar de precieze toedracht. Kort na de entering versoepelde Israël de blokkade, en werd de lijst met toegestane goederen afgeschaft. Ook bouwmateriaal werd weer beperkt toegelaten. Pro-Israëlbloggers wijzen op de vele luxe winkels, residenties en recreatieoorden die ondanks de blokkade in Gaza werden gebouwd. Een ander gevolg van dit vloot incident is de verdere bekoeling van de relaties tussen Israël en Turkije. Tijdens de Gaza Oorlog liepen die al een flinke deuk op, maar na de vloot actie bereikten zij een voorlopig dieptepunt. De diplomatieke betrekkingen zijn echter ondanks Turkse dreigementen niet verbroken.

Sinds het Annapolis vredesproces zit de Palestijnse economie in de lift. Mede door de honderden checkpoints en roadblocks die Israël weghaalde en internationale hulp en investeringen groeide de economie en verrezen op de Westoever luxe winkelcentra, woningen, bioscopen en uitgaansgelegenheden. Er is een complete nieuwe stad, Rawabi, in de maak. Door de afname van het aantal aanslagen heeft het Israëlische leger zich uit de meeste steden teruggetrokken en hebben PA veiligheidsdiensten de ordehandhaving op zich genomen, al behoudt Israël zich het recht voor om verdachte personen te arresteren of zelfs te doden.



© Dit artikel is copyright Israël-Palestina Informatie, afgezien van onderdelen waarvoor andere bronnen worden vermeld. Voor overname gelieve contact met ons op te nemen via het e-mail adres. Beperkte citaten voorzien van een link naar deze webpagina zijn toegestaan.

Tijdlijn: chronologie Israël-Palestina en het Midden-Oosten conflict


(laatste update 21-1-2010)


1517-1862  Voorgeschiedenis Palestina en Zionisme

1862-1914  Het begin van de Zionistische beweging en de immigratie naar Palestina

1914-1939  Eerste wereldoorlog en mandaatgebied Palestina

1939-1947  Tweede wereldoorlog en nasleep

1947-1948  Palestijnse burgeroorlog

1948-1949  Israëlische Onafhankelijkheidsoorlog/Eerste Israëlisch-Arabische Oorlog

1950-1967  Israël tot de Zesdaagse Oorlog

1967-1986  Zesdaagse Oorlog tot Libanon Oorlog

1987-2000  Eerste Intifada en Oslo vredesproces

2000-2010  Tweede Intifada en daarna

zondag 24 oktober 2010

PAUS BESLUIT BISSCHOPPENSYNODE OVER MIDDEN-OOSTEN MET OPROEP TOT VREDE

 
Voorstelling van de slotboodschap Bron: Siciliani Gennari/SIR
ROME (KerkNet/RadVat/KatholiekNederland) – Paus Benedictus XVI heeft zondagochtend met een pontificale hoogmis in aanwezigheid van tientallen patriarchen, bisschoppen en aartsbisschoppen de twee weken durende bisschoppensynode over het Midden-Oosten afgesloten. In zijn homilie in de Sint-Pietersbasiliek riep hij alle partijen in het Midden-Oosten op om zich in te zetten voor duurzame vrede en godsdienstvrijheid. De paus zei dat de conflicten, de oorlogen, de terreur en het geweld in het Midden-Oosten al veel te lang aanhouden. Hij is ervan overtuigd dat vrede mogelijk én noodzakelijk is. De christenen in de regio worden aangespoord om een bemiddelende rol te blijven vervullen en om zich in te zetten voor de godsdienst- en gewetensvrijheid, evenals de rechten van de mens.

Eerder formuleerden de 170 synodevaders in hun zaterdag gepresenteerde slotverklaring enkele aanbevelingen met betrekking tot de beëindiging van de exodus van christenen uit het Midden-Oosten, de versterking van de christelijke aanwezigheid in de regio en het bevorderen van de banden en het samenleven met andere christelijke kerken en geloofsgemeenschappen. Op basis daarvan schrijft de paus een postsynodale apostolische exhortatie uit, die binnen het jaar gepubliceerd wordt.

Opvallend is de oproep van de synodevaders tot de internationale gemeenschap, in het bijzonder de Verenigde Naties, om een einde te maken aan de Israëlische bezetting van de verschillende Palestijnse gebieden. De synodevaders erkennen het recht van de Palestijnen op een eigen staat, terwijl ook de staat Israël moet kunnen genieten van vrede en veiligheid binnen haar internationaal erkende grenzen.
(Kerknet)