woensdag 17 november 2010

Bijbelse verwijzingen...

1. Bezoek aan de tempelberg en Al Aqsa moskee & Sint-Anna
a) De rotskoepel binnen zijn er een aantal inscripties (een soort van propaganda naar de Christenen):
- “Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt”.
- “ Er is geen godheid dan God alleen zonder metgezel”.
- “O, mensen van het boek… De Messias, Jezus, zoon van Maria, was slechts Gods boodschapper. Het is niet aan God om een zoon te nemen…”.
b) Jesaja 55, 8-9 aspect van transcendentie , analoog lege mihrab
[8] Mijn plannen zijn niet jullie plannen,
en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER.
[9] Want zo hoog als de hemel is boven de aarde,
zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven,
en mijn plannen jullie plannen.


c) Het verhaal van Anna en Joachim staat niet in de bijbel maar wel in het apocrief evangelie van Jacobus. Je merkt dat hun verhaal opvallend veel gelijkenissen heeft met het oudtestamentische verhaal van Hannah en Elkana, de ouders van Samuel. Korte inhoud: Anna en Joachim zijn een vroom koppel en bij elk groot feest breng Joachim een offer aan de tempel. Zij houden misschien wel veel van elkaar maar ze zijn kinderloos, tot groot verdriet van Anna die dan ook de belofte maakt, mocht ze ooit zwanger geraken, haar kind volledig toe te wijden aan God. Op een zekere dag wanneer Joachim in de tempel is, wordt hij door de hogepriesters bespot omdat hij geen nakomelingen heeft. Joachim vlucht uit schaamte naar Bethlehem en gaat onderduiken bij de herders. Een engel verschijnt aan hem en vertelt hem de blijde boodschap dat hij een kind zal krijgen. En ook aan Anna wordt door een engel meegedeeld dat haar onvruchtbare schoot zal geopend worden. De engel geeft Joachim de opdracht terug te keren naar Anna en het koppel ontmoet elkaar bij de gouden poort en op die plaats geraakt zij zwanger.
d) Het eerst koranfragment komt uit de Soera al bakara.Surah al-Bakara (De koe)
Medinisch met 286 verzen, behalve vers 281 dat op Mina bij de afscheidsbedevaart neerdaalde. Dit is de eerste surah die in Medina neerdaalde.
Dit komt uit het tweede grote hoofdstuk uit de Koran en is geschreven in een tijd dat de profeet Mohammed de Islam heel fel moest verdedigen. De boodschap van Mohammed werd als bedreigend ervaren doordat hij een grote aanhang had en de gevestigde manier van leven op een helling zette. In deze soera wil de profeet de toehoorders waarschuwen en wapenen. Wat is belangrijker? Geld en mensen behagen of God, de enige? Ik koos voor een mooi vers uit deze tweede soera, het troonvers genaamd.
e) Het tweede koranfragment heet het openingsvers, en staat in het begin van de Koran. Al-fatiha gelijkenissen met het onze vader.
2. Geboortekerk
a) het geboorteverhaal bij Lucas.
b) Ook bij Mt is Bethlehem de setting van Jezus’ geboorte.
c) Waarom Bethlehem als geboorteplaats? Ten eerste de link met David. Ten tweede: voorspelling in het OT: Micha 5, 1 dat Bethlehem de geboorteplaats wordt van de toekomstige leider van Israël:
Micha [1] Uit jou, Betlehem in Efrata,
te klein om tot Juda’s geslachten te behoren,
uit jou komt iemand voort die voor mij over Israël zal heersen.
Zijn oorsprong ligt in lang vervlogen tijden,
in de dagen van weleer.
[2] Totdat de vrouw die zwanger is haar kind heeft gebaard,
worden zijn broeders aan hun lot overgelaten.
Daarna zullen wie er nog over zijn
terugkeren naar de andere Israëlieten.
[3] Hij zal aantreden en hen als een herder weiden,
bekleed met de macht van de HEER, zijn God,
met de majesteit van diens verheven naam.
Zij zullen veilig wonen,
want hij zal heersen tot aan de einden der aarde,
[4] en hij brengt vrede.


3. Olijfberg en via dolorosa
a) In Lc 22, 39 lezen we het volgende:“En hij verliet de stad, zoals hij gewoon was, naar de olijfberg.” De olijfberg was blijkbaar een vertrouwde plaats voor Jezus. Net zoals Jezus de gewoonte had overdag naar de tempel te gaan en te overnachten in Bethanië.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten